Dag 10 - IJsbreker/Sneeuwkasteel

23 februari 2011 - Kemi, Finland

Hoi hoi!

Vanochtend vroeg opgestaan omdat we vandaag naar Kemi gaan rijden. Eerst natuurlijk weer een lekker ontbijtje gegeten en rond negen uur vertrokken. Na twee uur rijden kwamen we aan in Kemi bij de ijsbreker. Een ontzettend groot schip dat het ijs breekt voor andere boten zodat zij gewoon normaal kunnen varen. We waren er als eersten en werden meteen verwelkomd door de bemanning van het schip. Ook kregen we een persoonlijke gids toegewezen die ons het tijdschema voor op het schip vertelde. Daarna hebben we zelf even rondgekeken op het indrukwekkende schip. Doordat we zelf allerlei deurtjes openden en trapjes opgingen, kwamen we ook nog op stukken waar we eigenlijk niet mochten komen, zoals in de stuurhut. Hier zijn we maar gauw weer weggegaan.

Nadat het schip was vertrokken konden we eigenlijk meteen aan tafel. We hadden onze eigen tafel op het schip. We kregen als lunch een goed met groenten en vlees gevulde rendiersoep. Niet echt mijn smaak dus :P Na de lunch het dek weer opgelopen en gekeken hoe het schip het ijs brak. Best indrukwekkend om te zien! Om kwart voor twee moesten we klaarstaan voor een officiële rondleiding op het schip van onze gids. Hier werd wat verteld over het schip en verder zijn we op plekken geweest die Wim en ik zelf nog niet hadden ontdekt, zoals de machinekamer. Aan het eind van de rondleiding liggen er pakken klaar waar we ons in moeten hijsen zodat we lekker tussen de ijsschotsen kunnen dobberen. Ik werd daarbij in m'n pak geholpen door een lekkere neger, waar ik natuurlijk speciaal voor Karin nog een foto van heb gemaakt! ;)

Het dobberen was echt grappig, je zit in een soort teletubbiepak waar je je echt totaal niet in kan bewegen, maar waardoor je wel goed blijft drijven! Gelukkig hadden we geen gaatje in ons pak (wat wel bij iemand anders het geval was), want dan hadden we toch wel koud gehad denk ik.

Na het dobberen zijn we weer terug gevaren. En ook hier is de cruise weer afgesloten met een diploma. (shit, dat is dus nog een keer extra trakteren op het werk voor mij) Wim en ik konden meteen met de auto naar het Sneeuwkasteel rijden waar we zouden gaan overnachten!! Brr..
We hadden van tevoren al gelezen dat het thema van het Sneeuwkasteel dit jaar comics is, wat meteen goed terug te zien was. Echt gaaf zo'n kasteel van sneeuw en ijs! Dit kasteel wordt elk jaar opnieuw gebouwd met een ander thema. Dit jaar was qua bouwen wel extra moeilijk geweest, omdat het de strengste winter sinds 1993 is! (hebben wij weer :))

We zijn het hele kasteel doorgelopen, waar we echt allemaal stripfiguren zijn tegengekomen. We hebben een kleine selectie op de site gezet. Daarna hadden we het diner in het Sneeuwkasteel. Dit wil zeggen, dineren bij -8 graden. Het was echt niet normaal hoe snel dat ging! We hebben echt gegeten alsof we helemaal uitgehongerd waren, dat gaat gewoon vanzelf! Na een uur waren we dan ook uitgegeten en hadden we drie gangen gegeten. Na het eten hebben we nog even opgewarmd in het restaurant, voordat de koude nacht in het Sneeuwkasteel begon..

Om negen uur kregen we uitleg over hoe we het beste de nacht in konden gaan. Dit kwam neer op zo min mogelijk kleren??! We konden in een lekkere fleece slaapzak kruipen en daarna nog eens een thermoslaapzak. Omdat Wim en ik natuurlijk de Honeymoonsuite hadden geregeld, kregen wij een dubbele slaapzak. :D Het was echt knus om in het Sneeuwkasteel te slapen, onze kamer was mooi verlicht met ijssterren en het bed was helemaal bedekt met rendiervellen om ons nog extra warm te houden. Ook stond er nog champagne voor ons klaar, wat we uit ijsglazen konden drinken, maar dit hebben we maar bewaard voor de volgende ochtend. Je wil namelijk echt niet 's nachts naar het toilet moeten door - 20 graden en 200 meter verderop :P

Morgen een verslagje over de nacht in het Sneeuwkasteel..:)

Liefs Wim en Roos

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. karin:
    Hoi Wim en Rosalinda,

Ik gelijk op zoek naar de foto met die neger staat die er niet tussen. Dat is effe ballen zeg.
    En Tjerk heeft al op het bord gezet dat hij maandag 7 maart geen brood hoeft mee te nemen ivm alle traktaties.
    Ik vind het ontzettend gaaf wat jullie allemaal doen en meemaken. Ik laat maar niet te veel lezen en zien aan Marcel anders weet ik zeker dat deze reis bovenaan zijn verlanglijstje komt te staan.
    Jullie zouden het trouwens wel warm vinden in Nederland a.s. maandag. Ik zou maar in korte broek terugkomen als ik jullie was.

XXX Karin
  2. karin:
    25 februari 2011
    Wil je nog weten wie er gisteravond uit is gegaan bij Wie is de Mol??? Spannend joh.
  3. Ruud:
    Beste Rosalinda en Wim,

Gezien de foto's gezien en de berichten gelezen te hebben moeten jullie het wel erg naar jullie zin hebben.
    In zo'n schitterende omgeving kan dat ook niet anders.
    Wij Thera en ik, wensen jullie voor de nog resterende periode daar nog veel plezier en zie er voor te zorgen dat jullie weer ontdooid terug te komen.

groetjes
  4. Pa en Ma Ederveen:
    26 februari 2011
    Hallo Rosalinda en Wim
    Wat mooi allemaal het is een reis van jullie dromen denk ik zo mooi en zo veel mee gemaakt.Het is een fantasties land heniet er nog van en tot maandag.
    gr pa en ma
  5. Teuny Visser Beimin:
    28 februari 2011
    Wowwwwwwwwwwwwwww wat hebben jullie toch een super huwlijkreis zeg (jaloerskijkende smiley)

Die foto's van het ijskasteel in één woord geweldig.

En zag ik daar Tinky Winky of Dipsy of Lala of ow ja kweet het weer Po dreef daar in het ijskoude water hihihi.

Je kunt fantasties schrijven trouwens Rosalinda.

Groetjes

Teuny