Dag 11 - Sneeuwkasteel/Artktikum

24 februari 2011 - Kemi, Finland

Hoi hoi!

Nou.. we hebben onze nacht in het sneeuwkasteel er weer op zitten. Wat een ervaring is dat! Nadat we ons gisteravond als een gek hebben uitgekleed en in de slaapzak zijn gekropen zijn we meteen gaan slapen. Vanochtend wakker geworden door luid gebonk op de deur, onze wake-up call! We schrokken ons kapot want we lagen echt heerlijk warm te slapen. We hebben 's nachts echt niks van de kou gemerkt, terwijl er twee andere meiden waren die ook in het sneeuwkasteel hebben geslapen, die vertelden dat ze de hele nacht niet hadden geslapen omdat ze het koud hadden.

Het sneeuwkasteel was echt gaaf om in te slapen, maar heeft één keerzijde! Opstaan! Je ligt zo ontzettend lekker in je warme slaapzak en dan moet je er uit en zit je meteen in -8 graden! Dit hebben we dus ook weer in een rap tempo geprobeerd, maar was wel lastig omdat we al onze spullen in het bed hebben moeten verstoppen om het warm te houden. En met alle lagen dekens en rendiervellen die we hadden was dat nog niet zo makkelijk terugvinden. :P Nadat we ons hadden aangekleed hebben we natuurlijk nog even genoten van de champagne die op onze kamer stond. We konden dit drinken uit glazen gemaakt van ijs! Echt grappig, maar wel moeilijk om uit de drinken, en koud! Maar wel lekker 's ochtends! :)

Vervolgens genoten van een heerlijk ontbijtje, waarna we naar het dichtsbijzijnde hotel mochten rijden voor een douche en een sauna. Daar aangekomen bleek dat we een groepssauna voor ons zelf hadden, de douches die daarbij hoorden en.. een privézwembad! Heerlijk! In ieder geval weer lekker bijgekomen van de nacht in het Sneeuwkasteel en fris voor de lange rit terug naar Rovaniemi..

Begin van de middag waren we terug in Rovaniemi en besloten we het Arktikum te bezoeken. Dit is een museum waar je kan zien hoe de mensen vroeger leefden tot aan nu. Was best interessant om te zien en te beleven. We hebben ons nog wel een poosje vermaakt met een microscoop die daar hing om de structuur van het haar van verschillende beesten te bekijken. We hebben even kort naar het haar van die beesten gekeken, maar al snel stond de microscoop op Wim's baard. Haha, wat is dat ransig van dichtbij zeg!:P Zal maar niet in detail treden verder..;)

's Avonds hebben we voor de verandering maar weer een keer lekker zelf gekookt in het huisje. Daarna filmpje gekeken wat we gedownload hebben, Love and Other Drugs. Weer een leuke romantische komedie :P Later deze week gaan we een film kijken die Arctic Blast heet, vinden we ook wel toepasselijk bij deze reis.. :)

Liefs Wim en Roos

1. pa en ma Visser:
    26 februari 2011
    Hoi, luitjes
    Zo te lezen weer heel romantisch geweest. Ik neem aan dat de fles wel helemaal leeg gedronken is :)
    Helaas kom er weer een eind aan deze mooie reis. Voordat je het weet moet je al weer trakteren op het werk. :) :( Nog veel plezier de laatste dagen.
    groetjes
  2. fam Oskam:
    26 februari 2011
    Hallo Wim en Roos,

nou wat een avonturen bleven jullie mee zeg. zover ik het allemaal lees is het wel heeeeeeeel erg koud daar, niets voor mij, maar ja als je dan weer verder leest wat voor een mooie en leuk dingen jullie meemaken. Ik wens jullie nog een paar mooie en hele leuk dagen. En we maken snel een afspraak om alles van jullie zelf te horen en misschien te zien.

groetjes,

Sandra en de rest van de familie Oskam
  3. Carola & Raimundo:
    27 februari 2011
    Hoi Roos & Wim,

Nog even weer een reactie van ons. Nu is het toevallig so dat wij net die natuurdocumentaire van de BBC (Life) hebben gekocht en het blijkt dat ijsberen best gevaarlijk kunnen zijn.... Verder nog gefeliciteerd met jullie papieren huwlijk (= 2 weken).
    Het gaat weer snel voorbij zo. Wij denken dat jullie wel eerst hier weer een weekje nodig hebben om op temperatuur te komen!

Groeten Carola en Raimundo
  4. tante Minke:
    27 februari 2011
    He Roos en Wim,

Ik heb begrepen dat jullie morgen weer in Nederland aankomen. Dan eerst maar even langs de Mc Donald voor de winterse cheese en bacon (tante betaald :).

Goede reis terug.