Dag 5 - Huskysafari

18 februari 2011 - Salla, Finland

Hoi allemaal!

Vandaag een activiteit gedaan waar we allebei het meest naar uitgekeken hebben. We zijn de hele dag met husky's op pad geweest, wat een gave ervaring is dat!

's Ochtends met de bus naar het rendierpark gereden waar de husky's verblijven. Toen we aankwamen zagen we de husky's al rustig liggen. Maar zodra je aankomt worden ze helemaal wild en gaan ze blaffen en huilen omdat ze zo graag weg willen. De husky's staan echt te springen om hun tuigje om te krijgen. We worden als groep bijelkaar geroepen en het eerste wat onze gids voor die dag zegt is dat ze geen uitleg meer hoeft te geven, want iedereen is al een keer op husky-safari geweest. Dus Wim en ik kijken elkaar aan en roepen gauw dat dit niet helemaal klopt en dat we zeker nog wel uitleg nodig hebben! Bleek dat ze in de war waren met een ander stelletje dat ook op huwelijksreis is hier! :)

Nadat we de uitleg hebben gekregen, wat eigenlijk neerkomt op remmen, remmen en nog eens remmen omdat de husky's zo hard gaan, zijn we op pad gegaan. Ik natuurlijk relaxed in de slee en Wim achterop om de husky's in bedwang te houden. Zo mooi om met je eigen span husky's keihard door een mooie omgeving te rijden. Af en toe even stoppen zodat de husky's hun behoeften kunnen doen, want die wil je niet in je gezicht hebben waaien!:P Scherpe bochten waren wel spannend, dat ging bij ons elke keer net goed, maar een paar anderen zijn wel omgeslagen. Ook zagen Wim en ik de gids, die voor ons zat, op een gegeven moment echt heel hard naar achteren rennen. Bleek dat een bestuurder van de slee wat afgevallen, wat betekent dat de husky's er vandoor gaan met iemand die in de slee ligt, zonder dat er geremd kan worden. Dat terwijl de husky's wel een snelheid van 60 km/h kunnen halen! Gelukkig kon de gids de husky's stoppen, waarna we een tijdje hebben moeten wachten op de verloren bestuurder, die moest nu natuurlijk een heel eind lopen :P

's Middags midden in het bos gestopt en een vuurtje gemaakt om bij op de warmen. Omdat er dit keer lunch bij de safari inzat omdat het de hele dag duurde, is er ook een grote pan soep gekookt. Deze soep was echt heerlijk, met zalm, aardappelen, kruiden, boter en halfvolle melk. We hebben het geprobeerd te onthouden zodat we het thuis ook een keer klaar kunnen maken. Natuurlijk ontbraken de warme bessensap en hot choco ook niet! :)

Na de lunch hebben we ons klaargemaakt voor de rest van de rit. Op een gegeven moment zien we dat er een husky naar voren wordt getild en in een houten kist wordt gestopt. Dit vind ik best zielig, dus ik vraag waarom dat moet. Blijkt dat die husky net een andere husky heeft verkracht?! De gids zei ook dat ze zelf niet wist dat dit mogelijk was, maar het scheen toch zo te zijn?! Wij hebben in ieder geval onze tocht voort kunnen zetten met onze eigen span met lieve husky's! Onze husky's heetten: Kaapo, Tinja, Nike, Mette-Maarit, Aino, en Ilja.

Uiteindelijk de dag afgesloten net als bij de rendiersafari, met ons eigen husky-rijbewijs! Toch weer grappig om te hebben! 's Avonds in het huisje voor het eerst een vuurtje gemaakt en lekker bij het vuurtje gegeten. Daarna weer vroeg naar bed voor de volgende dag...

Liefs Wim en Roos

1. Karin:
    19 februari 2011
    Hoi Rosalinda en Wim,

Marcel en ik lachen ons rot om jullie komische verhalen. Die sleepliften zijn inderdaad een crime en dat de husky's er van door gaan was ook om je rot om te lachen. We zien het allemaal voor ons.
    Rosalinda, ik zal je maar vast vertellen dat je bij s Heerenloo nu al 3x moet trakteren want voor elk diploma/certificaat (mba, rendierrijbewijs en huskyrijbewijs) zij Tjerk meteen dat je dan moest trakteren. Dus ik zal maar iets laps meenemen.
    Ik ben nu al benieuwd naar jullie volgende dag wat jullie dan allemaal weer meemaken.

Karin
  2. Papa en mama Visser:
    20 februari 2011
    Rosalinda en Wim
    Ik heb weer genoten om jullie reactie op de skipiste Rosalinda. Jij heb een speciale band met skiliften :) Weet je nog die eerste wintersport vakantie :)
    Tijdens de lapavond heb je toch rendier vlees gegeten? Ik heb het ook hier gegeten en het is best wel lekker. Veel plezier nog. Volgens mij gaan jullie alweer bijna weg uit Salla. De tijd vliegt voorbij when you have fun. :) groetjes
  3. Gerdien:
    20 februari 2011
    Hoi!!

Wat super leuk om jullie verhalen te lezen. En wat een gave dingen doen jullie daar allemaal zeg! Vooral die husky safari, WOW!!!

Geniet er lekker van!!

X Gerdien