Dag 9 - Ranua Zoo

22 februari 2011 - Ranua, Finland

Hoi allemaal!

Vanochtend voor het eerst ontbijt gehad in Rovaniemi. Dit blijkt inclusief te zijn bij onze bungalow, dus daar maken we dan natuurlijk gretig gebruik van. :) Ze bieden hier een lekker uitgebreid ontbijt met zelfs appeltaart erbij, waarvan we elke keer denken, die nemen we na ons broodje, maar elke keer zitten we dan toch te vol :P Komt nog wel deze week.

Gisteren hebben we onze weekplanning gemaakt en daar stond voor vandaag Ranua Zoo op. Dit is een dierentuin in Ranua (spreekt ook redelijk voor zich), ongeveer een uurtje rijden vanaf Rovaniemi. Nadat we onze tickets voor Ranua Zoo hebben gekocht blijkt dat net als wij aankomen de otters gevoerd worden. Best grappig om te zien, ze hebben nog een mooi showtje weggegeven voor onze camera :P Het is echt apart om in Lapland naar de dierentuin te gaan, alles is onderweg bedekt met sneeuw en sowieso zijn er natuurlijk hele andere beesten dan in Nederland. We waren ook de enigen die in de dierentuin rondliepen op dat moment, dus we hebben echt heerlijk rustig kunnen kijken naar alle dieren. Onderweg is Wim nog in z'n jas gebeten door een zangzwaan (zie foto) :P.

Uiteindelijk kwamen we weer precies op tijd op een bepaald punt uit om verschillende beesten gevoerd te zien worden. We hebben grommende wilde zwijnen gezien die om eten gingen vechten en nog best hard kunnen rennen ook! Daarna door om een paar ijsberen eten te geven, ook heel gaaf om te zien. Volgens mij doen die beesten geen vlieg kwaad, maar daar zal ik me wel in vergissen :P Na de ijsberen nog een stuk door met twee emmers vol grote lappen vlees voor de wolven en lynxen. Bij de wolven was wel mooi om te zien hoe ze meteen samen een groep vormen en dat er dan één wolf gaat verkennen en aangeeft dat het veilig is. Verder nog een paar "gewone" dieren gezien, zoals herten, rendieren en bizons.

Na de dierentuin nog even boodschappen gedaan om nog een paar keer in het huisje te kunnen koken. Daarna terug gereden en een soepje met lekkere broodjes voor ons zelf gemaakt. Vervolgens onze tas ingepakt voor ons nachtje uit en lekker gaan slapen..

Liefs Wim en Roos

1. Pa en Ma Ederveen:
    24 februari 2011
    Zeg Rosalinda denk je wel aan de lijn met al de appeltaarten,Maar werderom weer mooie foto's kinders