Dag 4 - Skiën/Lapse avond

17 februari 2011 - Salla, Finland

Hoi allemaal!

Het heeft even geduurd voordat we weer een verslag konden plaatsen, maar dit komt omdat we maar beperkt internet in het huisje hebben. We moeten allebei op een bepaalde manier staan of zitten en als we ook maar iets bewegen valt de verbinding weer weg.

Vandaag stond er overdag niks op het programma, dus dit hebben we zelf maar ingevuld. We zitten met ons huisje naast de ski-piste en zijn daar naartoe geklommen. Hier hebben we voor mij ski's gehuurd en voor Wim een snowboard. Daarbij een ski-pas gehaald voor 3 uur, volgens mij was dit de minimale tijd. Omdat het voor mij al lang geleden is dat ik op ski-vakantie ben geweest besloten we eerst slechts de helft van de piste te doen qua hoogte, dan kon ik weer even inkomen. Maar de piste heeft van die sleep-liften waarmee je naar boven moet in plaats van stoeltjesliften. Hier kan ik dus echt niet mee omgaan. (ligt wel echt aan mij hoor!!) Ik ben geen één keer normaal uit die lift gekomen, elke keer viel ik meteen en moest Wim me weer overeind helpen. Lekker gênant! Na een uur hield ik het dus ook voor gezien en is Wim nog wel helemaal naar boven op de piste gegaan. Hij heeft hier een mooi uitzicht gehad en dit ook op de foto gezet. Verbaasd was ik toen ik net een half uurtje weer lekker warm in ons huisje zat, Wim ook alweer binnenkwam. Die bleek halverwege de skilift telkens al helemaal bevroren te zijn en moest dan nog naar beneden snowboarden, dus hij hield het ook snel voor gezien.

's Avonds stond er een Lapse avond op het programma. We waren hier wel een beetje huiverig voor, aangezien we nogal slechte ervaringen hebben met thema-avonden in een bepaald land. (denk aan de Griekse avond ;) ) Maar de Lapse avond was echt heel erg gezellig. We zijn met een bus naar een grote Kota gereden midden in het bos, waar meteen bij binnenkomst een gezellig vuurtje brandde. Er waren ontzettend veel Nederlanders, maar wij hadden het geluk dat er Finnen bij ons aan de tafel kwamen zitten. Leuk om beter te leren kennen en erg gezellig! Ze schonken meteen een drankje voor ons in, zonder dat we wisten wat het was. Dit bleek home-made beer te zijn. Best lekker! Vervolgens kregen we een uitgebreide uitleg over het buffet wat klaar stond en hebben we allemaal lokale lekkernijen gegeten. Het smaakte erg goed en Wim en ik bleven maar opscheppen. We snapten ook niet dat heel veel mensen al heel snel klaar waren met eten. Bleek dus dat we een essentieel detail van de uitleg hadden gemist, het bleken starters te zijn! :) Het hoofdgerecht kwam er nog aan. Voor het hoofdgerecht ging er een Lapse vrouw yoiken, zingen zonder woorden. Er werden ook een paar mensen uit de groep gehaald die een typisch Laps instrument mochten bespelen. Toen hebben we maar wel even de andere kant op gekeken! :P Na het hoofdgerecht hebben we nog uitleg gekregen over typische Lapse gereedschappen en spullen. Erg leuk om te horen! Als toetje nog een lekkere soort van bessenkwark gegeten met natuurlijk weer hot choco! Superleuke en gezellige avond gehad! Dit keer zeker voor herhaling vatbaar! ;)

Liefs Wim en Roos