Dag 3 - Sneeuwscooter/Rendiersafari

16 februari 2011 - Salla, Finland

Hoi allemaal!

Vandaag weer een actieve dag achter de rug. We zijn vanochtend vroeg opgestaan en hebben zelf lekkere broodjes in ons huisje gebakken. Daarna ons ontzettend dik aangekleed voor de sneeuwscootersafari van twee uur. Inmiddels is dik aankleden geworden: vier paar sokken, thermokleding keer twee, skikleding, thermo-overal en wat betreft handschoenen heb ik inmiddels ook drie paar aan.

Voordat de sneeuwscootersafari begon raakten we in gesprek met een groepje mensen dat die dag ervoor een rendiersafari had gedaan. Dit was precies wat wij 's avonds op de planning hadden staan. Nu vertelden zij dat de rendieren bij hun op hol geslagen waren! Één van de rendieren had een geluid in het bos gehoord en was het bos in gerend met iemand in een slee erachter. En omdat een rendier een kudde-dier is volgden er nog een paar. Er is daarbij een rendier gewond geraakt en ook een Nederlandse gids, die onder een rendier terecht is gekomen. Allemaal niet heel ernstig, uiteindelijk alleen blauwe plekken, maar toch niet zo'n prettig verhaal om 's avonds op die manier aan de rendiersafari te beginnen.

Terug naar de sneeuwscootersafari. Wim en ik hadden samen één scooter en Wim zou eerst gaan rijden zodat hij het mij halverwege goed uit kon leggen hoe het moest en we konden wisselen. Maar zodra we onderweg waren merkten we al hoe moeilijk en zwaar het eigenlijk is om zo'n scooter te besturen. Uiteindelijk wel de smaak te pakken gekregen en door een ontzettend mooie omgeving gereden. Wisselen is er niet van gekomen, omdat Wim denkt dat het te zwaar voor mij is. (volgens mij wil hij gewoon zelf blijven rijden) Onderweg bij een mooi uitkijkpunt gestopt, zoals op de foto's te zien is. Onze tweede stop was bij het rendierpark, waar we natuurlijk weer hot choco hebben gedronken, met een lekkere donut erbij! :) Terug naar het startpunt en de tocht was alweer voorbij. Gelukkig hebben we aankomende zaterdag nog een tocht van zes uur voor de boeg, naar de Russische grens! Ook gaaf, maar wel ontzettend koud achterop de scooter!:P

's Middags hebben Wim en ik de sauna in ons huisje voor de eerste keer geprobeerd. Het is zo'n echte sauna waarbij hete stenen worden verwarmd en waarbij je zelf water erover heen moet gooien zodat het gaat stomen. (geen idee of er ook andere soorten sauna's bestaan, daar heb ik geen verstand van, het was in ieder geval niet zo'n simpel kacheltje :P) Het was wel heel lekker, alleen vonden we het al gauw te heet, 60 graden boven 0. Nogal een verschil met buiten. ;)

Toen was het tijd voor de rendiersafari. Deze safari was 's avonds omdat we ook op zoek gingen naar het Noorderlicht. Ik dacht dus dat Wim en ik lekker samen in een slee konden liggen met een rendier voor ons, dus had er opzich wel zin in, ondanks het enge verhaal. Daar aangekomen bleek dat iedereen een eigen rendier kreeg met slee erachter die we zelf moesten besturen zeg maar. Nou, daar hou ik dus echt niet van na zo'n verhaal 's ochtends. Eerst moesten we een stukje lopen met de rendieren en daar begon het al. Ik had natuurlijk een onwijs eigenwijs rendier dat steeds het bos in wilde en sneeuw wilde eten. En daarna moest ik ook nog eens bij hem achter in de slee. Lekker ontspannen heb ik niet gezeten want dat beest had de hele tijd de neiging om van het pad af te wijken en sneeuw te eten! Gelukkig zijn we halverwege gestopt om een vuurtje te maken en te kijken of we het Noorderlicht konden spotten. Helaas was er net die avond geen Noorderlicht, dus we hebben het nog niet gezien. Bij het vuur lekker opgewarmd en warme bessensap gedronken. Het is echt zo gezellig dat bij elke safari een kampvuur gemaakt wordt waar we met z'n allen om heen gaan zitten op een rendiervelletje! Daarna weer teruggekeerd naar het Rendierpark en daar hebben we de avond afgesloten met ons eigen Rendierrijbewijs! Vet he!:P

Daarna meteen lekker gaan slapen, terugkijkend op weer een gave dag!! We hebben alleen nog maar leuke dingen meegemaakt tot nu toe!

Thnx trouwens voor alle reacties!! Echt heel leuk!

Liefs Wim en Roos

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Karin:
    17 februari 2011
    Bij wie is de mol is Pepijn er uit.
    Zal ik trouwens effe vertellen wat ik vandaag heb gedaan. Gewerkt (facturen gemaakt), boodschappen gedaan, schoongemaakt. Saai hé. Dat van jullie lijkt we toch wel veel spannender.
  2. Papa en mama Visser:
    17 februari 2011
    Weer prachtige foto's kinderen. Ik zie dat jullie het ontzettend naar jullie zin hebben. Alleen ik zou al gek worden van al dat aankleden maar dat is wel nodig bij deze temperaturen. Rosalinda probeer te praten tegen de rendieren dan doen ze precies wat jij zegt :)
    groetjes
  3. Alieke:
    17 februari 2011
    Shit, ik wilde Wie Is De Mol nog kijken...

Jammer dat jullie het Noorderlicht niet hebben gezien! Maar dat komt vast nog wel. Ik hoorde gisteren op de radio dat er een kans was dat het Noorderlicht gisteravond in Nederland te zien zou zijn. Allen vergeten te kijken 's avonds.

Mooie foto's!

xxx
  4. Pa en Ma Ederveen:
    17 februari 2011
    Het is een reis van jullie leven kinders,die husky,s en de rendieren mooie dieren zijn dat,en de natuur is er machtig mooi. groetjes
  5. pa en ma Visser:
    18 februari 2011
    Hoi Rosalinda en Wim,

Ik ben nooit één van de eersten met een reactie, maar wat een mooie foto's echt een hele mooie omgeving. Geniet nog van de overige dagen voor je weet zijn de 2 weken voorbij.
    P.S. Alweer een week getrouwd!!
    Groetjes Mamma
  6. Teuny Visser Beimin:
    18 februari 2011
    Zo Roos je bent wel een paar decimeters in omvang toegenomen in de ene week hahaha.

Mijn mol is Anna maar jammer dat Pepijn eruit is. Hij speelde het zo leuk.
    Zij zaten trouwens ook in een prachtige omgeving. Ze moesten een nog actieve vulkaan beklimmen zo gaaf.

Maar jullie vertoeven ook in een fantastische witte "sprookjes" wereld al zullen de Samen er ook wel eens anders over denken vrees ik.

Have fun luitjes en tot jullie volgende belevenis.

Teuny
  7. Marjolein en Remco:
    19 februari 2011
    Hoi Wim en Roos,

Wat een leuk 'last minute' idee om een blog van jullie reis bij te houden.
    Het ziet er allemaal heel mooi, spectaculair, uniek en koud uit. Het is vast heel erg bijzonder om dit mee te maken en te doen.
    Met die kou is een sauna wel heel relaxt ;-)
    Nog heel veel plezier en geniet van het land en bovenal van elkaar!

Groetjes Remco en Marjolein
  8. Carola & Raimundo:
    19 februari 2011
    Heeey Wim & Roos,

Wat! 3 lagen kleren aan voor de kou? Wat had ik dan aan gemoeten? Ik denk dat ik (Raimundo) het niet had gered met die kou, maar het ziet er wel erg cool uit hoor.

Wat wij deze week hebben gedaan? Gewerkt! Maar ook de laatste afspraken voor het trouwen gemaakt en onze huwelijksreis betaald. We kijken er wel naar uit hoor 2 weekjes Costa Rica. Geniet in ieder geval nog van jullie reis.
    Maandag hebben wij een gesprekje met Soeresh. Wat zal hij aan ons vragen?

Groeten Carola & Raimundo
  9. Henk-jan:
    2 maart 2011
    Jammer van die rendier, maar ondanks dat toch een mooie ervaring :)