Dag 1 - Reisdag

14 februari 2011 - Salla, Finland

Hoi allemaal,

Na een geweldige bruiloft en een weekend lang nagenieten zijn we dan toch echt vertrokken naar het koude Lapland! We hebben hier ter plekke besloten om een blog bij te gaan houden, zodat we later nog eens na kunnen lezen wat we allemaal op onze huwelijksreis hebben meegemaakt! En om onze ervaringen met iedereen te delen natuurlijk! :)

De eerste dag, maandag 14 februari was een volledige reisdag. We zijn om half 8 vanaf huis vertrokken en om half 10 aangekomen op Schiphol. Hier konden we meteen inchecken, waarna we rustig een kopje koffie hebben gedronken. Iets te rustig, want nadat we uitgebreid werden gefouilleerd (echt serieus tot op de onderbroek!), kwamen wij natuurlijk als laatste aan in het vliegtuig. Gelukkig stegen we daarna snel op en hebben we niet lang hoeven wachten.

Tijdens de vlucht kregen we lekker eten en drinken aangeboden. Nadat we een lekkere burger hadden gegeten in het vliegtuig vroeg ik of ik nog een kopje thee mocht. Meteen een vol bekertje gekregen en daarna..enorme turbulentie!! Zo erg hadden wij het zelfs nog niet meegemaakt! Ik had ook nog eens een programma gekeken over vliegtuigrampen de avond daarvoor, dus dat was wel even spannend! Thee maar aan m'n man (haha) gegeven, die tevergeefs heeft geprobeerd de thee in het bekertje te houden!

In Helsinki aangekomen (onze tussenstop) was het eerste wat we zagen twee jongens in korte broeken en shirtjes met teenslippers aan, dus we dachten dat het wel mee zou vallen met de kou. (achteraf: niet dus!!) Gelukkig hoefden we nog niet naar buiten, want onze vlucht ging bijna meteen door naar Rovaniemi. In Rovaniemi zouden we een auto krijgen, maar die bleek pas te zijn gereserveerd voor de volgende dag. Gelukkig kon dit heel makkelijk opgelost worden, we kregen een lift naar "downtown" waar de auto toch klaar stond en zijn vanaf daar vervolgens met onze eigen auto naar Salla gereden.

En dan de kou... die hebben we volgens mij toch behoorlijk onderschat! Zodra we naar buiten lopen bevriezen onze neusharen en moeten we sowieso hoesten van de kou op de longen. Gelukkig blijkt onze auto stoelverwarming te hebben, hebben we het in ieder geval nog een beetje warm! Nadat we met de auto naar Salla zijn gereden hebben we hongerig en dorstig aangeklopt bij het enige restaurant wat nog open was in de omgeving. Zij hebben naar ons hotel gebeld, want door het gedoe met de auto reservering waren we te laat voor check-in en het hotel heeft de sleutel voor ons in de brievenbus achtergelaten!

's Avonds naar het hotel doorgereden en de auto in het stopcontact gedaan! Jaa, zo koud is het hier dat zelfs dat nodig is! :) Sleutel opgehaald en gauw ons huisje binnen gegaan, want de kou was echt niet uit te houden! Meteen gaan slapen, want we hadden de volgende dag een druk programma..

Liefs Wim en Roos

1. Teuny Visser Beimin:
    16 februari 2011
    Hé luitjes

Wat een gave honeymoon hebben jullie en wat heerlijk dat wij mee mogen genieten zeg.

Wij hebben in 1976 de langste dag in Rovaniemi doorgebracht en toen was het plus 15 dus een stuk warmer dan jullie het hebben.
    Maar de omgeving is zo wel veel mooier volgens mij.

Geniet er maar lekker van.

Groetjes

Teuny