Dag 6 - Sneeuwscootersafari Russia

19 februari 2011 - Salla, Finland

Hoi allemaal!

Dit keer een verhaal van Wim. We zijn weer vroeg opgestaan vandaag om lekker te ontbijten bij het hotel, we hadden namelijk geen broodjes meer in het huisje. Om kwart voor 10 moesten we bij het safari office zijn. We waren weer helemaal dik ingepakt voor de kou. Daar aangekomen bleek dat de tocht uitgesteld was met 2 uur, we konden dus weer terug naar het huisje om daar nog 2 uurtjes te vertoeven. Kwart voor twaalf waren we er weer en konden we eindelijk met onze snowscooter safari beginnen. Nadat we onze helmen en handschoenen hadden aangedaan konden de scooters opgestart worden. Aangezien de vorige snowscooter introductie redelijk rustig verliep en we nooit echt heel hard gingen dacht ik dat het deze keer hetzelfde zou zijn. Echter aangezien de groepsleider na het eerste bochtje al vol zijn gas open trok wist ik al wel dat het deze keer iets harder zou gaan :D. Om het gat niet te groot te laten worden zat er niets anders op dan ook maar het gas vol open te trekken, met als gevolg dat ik een gillende Roos achter op mijn scooter had die vond dat ik veeeeel te hard ging. Gelukkig trok dat tijdens de rest van de tocht bij. Blijkbaar vertrouwd ze met toch wel een beetje met een sneeuwscooter :D.

Bij de eerste stop hebben we even wat mooie plaatjes geschoten van de omgeving. We konden vanaf hier Rusland al zien volgens de gids. Niet dat je nu echt weet waar het precies begint maar volgens de gids was het achter de bevroren meren allemaal Rusland.

In het volgende stuk gingen we één van die bevroren meren over die we net op de foto hadden gezet. Het meer was echt gigantisch en de route werd aangegeven met kleine hoopjes takken. Ook hier konden we weer flink het gas opentrekken en ik denk dat we de 60km/h wel gehaald hebben. En even voor jullie idee het lijkt dan alsof je 160 op de snelweg rijdt, en dan wel in Roos haar Ford Ka :P.

Na de oversteek zijn we even gestopt bij de Russische grens. Dit werd aan gegeven met een bord waarop stond dat je niet verder mocht. Hier hebben we ons natuurlijk niet aan gehouden en we hebben toch een stap over de grens gezet. Zijn we ook een keer in Rusland geweest. Hier hebben we nog even wat gefilmd en wat foto's genomen. Een kleine 5 minuten verder rijden was de volgende stop alweer. Hier waren twee kampvuur kuiltjes en een wildernis toilet, waar Roos en ik maar even gebruik van hebben gemaakt. Daarna lekkere worstjes gebakken op het vuur en ook nog kaneel koffie broodjes, erg lekker kan ik je vertellen. Nadat we ook nog even een lekker kopje warme choco hadden gedronken zijn we weer op pad gegaan.

De laatste stop was zo rond zonsondergang. Dit leverde weer wat mooie plaatjes op. Ook hebben we nog wat leuke foto's gemaakt met wat diepe sneeuw.

Ook op het laatste stukje konden we een aantal keer nog lekker hard scheuren op de sneeuwscooter. Echt een super gaaf gevoel als je de hendel indrukt en je vooruit schiet terwijl je sneeuwscooter steeds meer lawaai gaat maken :D. Hoe harder je gaat hoe minder de scooter heen en weer wiebelt door het spoor van je voorganger. Komt dat even mooi uit :P.

Na terugkomst zijn we samen lekker nog even de sauna ingedoken om even te ontspannen. Nadat we opgefrist waren zijn we uit eten geweest in het Revontuli Hotel. Het eten was heerlijk, we hebben allebei een peppersteak genomen en samen een ijsje na met twee lepeltjes. :) Op de terugweg naar ons huisje zagen we ook nog een eland de weg oversteken, helaas ging dit zo snel dat ik er geen foto van heb kunnen maken.

Het was weer een fantastische dag en ik kan niet wachten op ons volgende avontuur. Morgen nog even een rustig dagje voordat we naar Rovaniemi vertrekken voor waarschijnlijk een heel andere soort week met wat andere activiteiten dan in Salla.

Liefs Wim en Roos

1. Pa en Ma Ederveen:
    20 februari 2011
    Jongens wat is dat een belevenis voor jullie wat een prachtig landschap geweldig gewoon ,geniet er van en trouwens gefeliciteerd met jullie 1 week getrouwt tezijn.gr Pa en Ma
  2. Valentina:
    21 februari 2011
    Leuke verhalen zeg!
    En de foto's zijn ook heel mooi.
    Grappig om zo jullie reis te volgen.

Ik houd nu de site goed in de gaten!
    Groetjes Valentina