Dag 13 - Amethistmijn

26 februari 2011 - Luosto, Finland

Hoi allemaal!

Vanochtend weer vroeg opgestaan, want we hadden weer een lange rit voor de boeg naar Luosto. Eerst natuurlijk weer lekker ontbeten. Na een rit van anderhalf uur kwamen we aan bij de parkeerplaats waarvandaan we naar de Amethistmijn zouden vertrekken. Omdat we zelf niet bij de mijn konden komen met de auto gingen we met de Amethyst Pendolino. Dit is een grote wagen met rupsbanden of iets, waardoor er makkelijk door de sneeuw gereden kan worden. De Amethistmijn ligt namelijk boven op een berg. Halverwege de berg zijn we nog even gestopt bij een restaurantje waar we hot chocolate en hot berry juice hebben gedronken. Heerlijk! Daarna onze weg met de Pendolino vervolgd tot boven op de berg waar de mijn is.

Eerst kregen we in een mijnwerkershuisje uitleg over de mijn. Wat wel interessant is, is dat de mijn pas dertig jaar geleden is ontdekt. Zo lang geleden is dat dus nog niet eens. Wie weet vindt iemand van ons ooit ook nog wel zoiets ergens, lijkt me wel leuk! :) We hebben een grote verzameling stenen mogen bestuderen die in de mijn gevonden worden, waaronder natuurlijk de amethist. Heel interessant allemaal. Daarna mochten we naar buiten en hebben we nog even foto's kunnen nemen van het geweldige uitzicht van boven op de berg. Ook waren alle bomen weer helemaal bedekt met sneeuw, echt heel erg mooi! Maar toen kwam het leukste deel... we mochten zelf gaan graven in de mijn!

We kregen een kleine pikhouweel en daarmee mochten we de mijn in. Het was echt zo dat je daar nog wel wat kon ontdekken, aangezien de mijn nog relatief kort geleden is ontdekt. Wat eigenlijk wel gemeen was, was dat als je een amethist zou ontdekken die groter was dan je in je hand kan houden, je ervoor moet betalen. Ook mag je van alle amethisten die je vindt, maar één amethist meenemen, je lucky amethyst! Wim en ik hebben natuurlijk als een stelletje gekken in de mijn staan hakken, want ja.. wie vindt schatzoeken nou niet leuk? :) We vonden de ene amethist na de andere, alleen allemaal redelijk klein. Totdat Wim (natuurlijk!!) in één keer een best wel grote amethist vindt die nog wel in z'n hand past! Die mag hij natuurlijk meenemen! Ook ik heb een paar mooi amethisten gevonden, maar helaas, ik mocht er maar één meenemen. Dus ik laat al mijn amethisten zien aan het mijnmannetje en vraag welke de beste is. Hij wijst de kleinste aan, want die zou de beste kleur hebben. Dus ik denk oke, dan zal hij de rest wel weer in de mijn gooien zodat anderen die nog op kunnen graven. Maar nee hoor, die gaan in een mooi fluwelen zakje?! Beetje verdacht!!

Na ons schatgraven hebben we onze kleren maar even gewassen in de sneeuw, want dat zag er niet meer uit! :p We zijn teruggereden naar Rovaniemi en hebben daar een lekker broodje bij de Subway gegeten! Iets wat je in elk land moet doen, toch? :) We hebben een lang broodje genomen, zodat we de ene helft de volgende dag nog op konden eten. Konden we er twee dagen van genieten ;) Na de Subway naar ons huisje teruggegaan, even boodschappen gedaan en weer lekker thuis gekookt en gerelaxed. Nog een poging gedaan om de film Arctic Blast te kijken omdat we dat wel toepasselijk vonden voor hier, maar die hebben we na vijf minuten maar uitgezet omdat het echt te slecht was!! Dus lekker gaan slapen.. morgen laatste dag!!

Liefs Wim en Roos

1. Alexander:
    28 februari 2011
    Het ziet er echt mooi uit... geniet er nog van....
  2. Teuny Visser Beimin:
    28 februari 2011
    Oehoeeeeeeeeeee wat gaaf.

die mijn was er dus in 1976 toen wij er waren nog niet.

Heb je wel even aan jouw met edelsteenwerkende sieradenmakende tante gedacht haha.