Dag 14 - Wandelen bij Vikaköngäs

27 februari 2011 - Rovaniemi, Finland

Hoi allemaal!

Voor vandaag hadden we nog niet echt wat gepland. We hebben wel een goede tip gekregen van Arne van Voigt Travel om te gaan wandelen bij Vikaköngas. We hebben dit op internet opgezocht en het scheen inderdaad een hele mooie omgeving te zijn met een wildwaterrivier! Op internet konden we ook zien welke routes je allemaal kon lopen en wij dachten wel die van 10 km te kunnen lopen. Schatting was dat we daar ongeveer 3 uurtjes over zouden doen in de sneeuw. Na het ontbijt zijn we naar het startpunt van de routes gereden.

Alle wandelroutes begonnen bij een hangbrug boven de wildwaterrivier. Echt gaaf om te zien hoe er ontzettend grote ijsschotsen aan de kant van de rivier liggen. (zie foto's). Het was weer zo'n mooie omgeving in het bos, nog helemaal bedekt met sneeuw. Heel anders dan in Rovaniemi zelf. We begonnen in ieder geval fanatiek aan de route van 10 km. (die gelijk begon met alle andere routes). Maar we bleken het toch wel een beetje onderschat te hebben :P Je komt bijna niet normaal vooruit in de zachte sneeuw en als we ook maar iets naast het pas liepen, zakten we meteen een halve meter in de sneeuw :P Gelukkig maar dat we na een kilometer nog een route van 4 km konden pakken haha! We zijn ontzettend hoog geklommen, waarna op de top een uitkijktoren stond. Vanaf hier hadden we weer een prachtig uitzicht! Het was sowieso echt genieten tijdens het wandelen, want we zaten weer midden in het bos en alles was helemaal stil, op de vogeltjes na.

Op de uitkijktoren hebben we gelunched met ons broodje Subway wat we nog over hadden. Daar waren we aan toe na zo'n lange klim! :) Na de lunch zijn we weer naar beneden gelopen, waar we halverwege een hutje tegenkwamen waar we vuur konden maken. Gelukkig lagen er wat lucifers in een soort brievenbus aan het hutje. Jammergenoeg waren deze wel een beetje vochtig dus het duurde wel even voordat Wim hiermee het vuur aankreeg. Het is maar goed dat Wim een scout is, anders was het niet gelukt denk ik! Daarna onze wandeling weer voortgezet en toen kwamen we weer uit bij de hangbrug. Daar nog even genoten van het uitzicht op de rivier en toen terug naar het huisje.

In het huisje hebben we voor het eerst deze week gebruik gemaakt van de sauna. We vonden het toch zonde om deze ongebruikt te laten. Het komt ook omdat het hier niet meer zo koud is de laatste paar dagen, het is gewoon 0 graden, dus het dooit hier zelfs een klein beetje. Maar dan heb je het ook niet zo koud dat je graag de sauna in wil. Na de sauna hebben we voor het eerst onze gewone kleren een keer aangetrokken, zonder thermokleding, zonder skikleding, zonder extra laagjes..! Wat voelden wij ons dun zeg, zo raar!! We zijn in ieder geval lekker uit eten gegaan in Rovaniemi..

We hebben gezocht naar een leuk restaurant en ook gevonden.. Amarillo! Een Mexicaans restaurant wat echt enorm gezellig was. En het eten was ook echt heerlijk! We vinden het echt jammer dat we dit restaurantje niet eerder ontdekt hebben, want het is echt een aanrader. Het was in ieder geval een mooi afsluiter van onze huwelijksreis in Lapland.. want ja.. die is nu alweer voorbij! We vertrekken morgen weer naar Nederland! Misschien zien we jullie daar weer?! :)

Liefs Wim en Roos

1. Anke:
    28 februari 2011
    Heee wim en roos!
    Ik heb al jullie berichten gelezen, echt supergaaf!! Wauw ik had niet gedacht dat het zo cool kon zijn daar!
    Jammer dat het al weer voorbij is!
    Ik hoor jullie verhalen graag ook nog een keer in levende lijve :D

xxxxxxxx Anke